8 Marketing tips voor de feestdagen
Bericht bijgewerkt op: 12-11-2020
De feestdagen van 2020 staan voor de deur! December is een maand vol met belangrijke momenten waar jij als bedrijf op in kunt spelen en van kunt profiteren.
Hieronder lees je eerst een korte introductie gevolgd door 8 marketing tips voor de feestdagen.
Feestdagen omzet stijging per branche
Voor de detailhandel is, door de extra feestdagenomzet, december de belangrijkste omzetmaand per jaar. Het CBS meldde een gemiddelde extra omzetstijging van 22,3% door de feestdagen. De doe-het-zelfbranche blijkt één van de weinige die géén voordeel weet te halen uit de feestdagen. Zij behaalden in december 2017 slechts een omzetstijging van 1,9%.
De speelgoedwinkels doen het daarentegen erg goed. Zij zien de grootste omzetstijging door een verdubbeling van de omzet in deze maanden (november en december) t.o.v. de andere maanden van het jaar. De speelgoedbranche blijkt naar verhouding dan ook het meest te profiteren van de extra uitgaven voor de feestdagen.
Maar ook webshops en winkels in consumentenelektronica ervaren een mooie stijging in de laatste twee maanden van het jaar. Deze twee maanden zorgen voor een gemiddelde omzetstijging van 27,5%.
Voor alle branches geldt dus het belang om de marketingcampagnes goed in te zetten voor de maanden november en december!
Webshop koopcijfers in Q4
Uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor blijken Nederlandse consumenten in het 4e kwartaal van 2018 €7,2 miljard uit te hebben gegeven bij Nederlandse webwinkels. Dit mede dankzij de (retail)feestdagen zoals Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis. Het bleek om een groei te gaan van 11% ten opzichte van het 4e kwartaal in 2017. In 2020 wordt verwacht dat de uitgaven in deze periode nog verder gaan stijgen.
Aankopen op mobiele telefoon stijgen
De laatste jaren is er een stijging te zien in het aantal aankopen via een mobiele telefoon. De mobiele telefoon ging van 2017 naar 2018 de desktop voorbij op de lijst van meest gebruikte devices tijdens het online winkelen. Ook in het eerste kwartaal van 2019 werd een stijging geconstateerd van 6% t.o.v. Q1 in 2018 van het aantal online aankopen op een mobiel apparaat. De laptop blijft in 2020 waarschijnlijk op nummer 1 staan gevolgd door de mobiele telefoon.[1] Houd hier dus rekening mee tijdens het inzetten van de marketingcampagnes.
Na een korte introductie volgen hieronder de 8 marketing tips voor de feestdagen om jouw bedrijf klaar te stomen! De tips zijn voor alle branches toepasbaar. Het maakt dus niet uit of jij een fysieke kledingwinkel hebt, een online speelgoedwinkel of een voedselspeciaalzaak. Veel leesplezier en succes met het implementeren!
Tip 1: Maak de marketing doelen S.M.A.R.T
Doelen geven je richting en zijn bedoeld om vooruit te kunnen denken (en werken). Door doelen blijven we groeien, leren en verbeteren. Zonder goed gedefinieerde doelen, zal je bedrijf niet meer verkopen zien tijdens de feestdagen. Al je marketingideeën zullen dan voor niets zijn.
Maak daarom S.M.A.R.T-doelen. SMART staat voor: Specifiek; Meetbaar; Acceptabel; Realistisch en Tijdgebonden. Door je doelen S.M.A.R.T. te formuleren kan je jouw doelen inplannen en meetbaar maken.
Hieronder een voorbeeld van een SMART-geformuleerd doel:
Je doel: Meer omzet.
S.M.A.R.T.-doel: De totale brutowinst verhogen tussen oktober en december 2020 in vergelijking met dezelfde tijd in 2019.
Door het S.M.A.R.T. formuleren van je doel kan je na afloop daadwerkelijk meten of het doel bereikt is.
Als je doel simpelweg meer verkoop is, is dat geweldig, maar hoe ga je dat doen? En wat is dan precies “meer verkoop”? Er zijn vele manieren om dit doel concreet te maken. Zo kan je bijvoorbeeld de conversieratio nemen als graadmeter of het aantal dagelijkse activiteiten op Social Media.
Let op: Het is belangrijk dat je marketingcampagnes voor de feestdagen goed passen bij de doelgroep. Elke retailer probeert namelijk met Kerstmis nieuwe potentiële klanten te bereiken. Hierdoor wordt de klant in zoveel verschillende richtingen getrokken, waardoor er iets verrassends nodig is of iets opmerkelijks om ze actie te laten ondernemen!
Tip 2: Geef gratis gifts (verrassing)
Klanten vinden het altijd leuk om een gratis cadeautje te ontvangen bij een bestelling. Geef ze daarom een kleinigheidje bij hun aankoop als teken van dankbaarheid. Simpele relatiegeschenken laten een goede indruk achter bij klanten en sporen ook nog eens aan om vaker terug te komen.
Bied ze simpele, maar wel bruikbare cadeaus aan. Denk bijvoorbeeld aan handdoeken, wijnglazen, USB-sticks of geurverspreiders/-kaarsen.
Je kan er zelf voor kiezen of je de klant al laat weten wat ze gratis ontvangen of je houdt het als een verrassing. Eventueel kan je nog de waarde van het cadeau aangeven (bijvoorbeeld t.w.v. €14,95), zodat je laat zien dat het om een waardevol cadeau gaat.
Tip 3: Maak een digitale catalogus
Er zijn nog diverse (fysieke) winkels die regelmatig folders versturen om de klant te voorzien van mooie aanbiedingen, zodat ze de winkel gaan bezoeken of online gaan bestellen. Maar dit kan je natuurlijk ook alleen speciaal tijdens de feestdagen doen of maak een online-versie i.p.v. op papier!
Een (digitale) catalogus is een geweldige manier om eerdere kopers opnieuw te trekken. Verbluffende beelden, perfecte foto´s en een strak design zijn geweldige manieren om met je producten te pronken. Een voorbeeld is de winkel Bonaparte die online een mooie interactieve catalogus aanbiedt om hun producten te laten zien tijdens Black Friday. Zie hieronder:
Maak zelf ook een interactieve brochure zoals hierboven en maak van elke productafbeelding een link naar de relevante productpagina (indien online). Hiermee kan je de stroom van de gebruikers door de website bijhouden. Richt je bij het maken van de brochure op bijvoorbeeld één thema (Kerst of Sinterklaas) of op een bepaalde doelgroep, zoals kinderen of mannen.
De feestdagen-catalogus kan vervolgens net als alle andere content op de markt worden gebracht via sociale media, in een blog en d.m.v. een link in het main-menu op je website.
Tip 4: Vergeet de remarketing niet
De kans is groot dat je zelf al eens remarketing hebt gezien, zelfs als je niet precies weet wat het is. Als je ooit online advertenties hebt gezien van een product waar je naar gezocht hebt, dan heb je te maken met remarketing. En hoewel het soms een beetje eng is dat je opeens advertenties ziet van producten waar jij net aan lijkt te denken, alsof ze “alles” van je weten, zijn dit wel advertenties die heel goed converteren.
Bij remarketing zie je dus producten terug in advertenties die je eerder zelf hebt bekeken, maar nog niet hebt gekocht. Met deze online marketing methode benader je eerdere bezoekers van je website opnieuw met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. Slechts 2% van je websitebezoekers converteert namelijk de 1e keer. De andere 98% kan je door middel van retargeting (remarketing) advertenties helpen ook te converteren. Deze groep is immers al een keer in contact geweest met jouw merk, website of product waardoor zij sneller zullen converteren dan een zogenaamd “koud”publiek.
Stel dus nu voor Facebook remarketing je Facebook Pixel in en üpload je catalogus. Plaats daarnaast ook remarketing tags op je website voor het Google Display Network en ga aan de slag!
Tip 5: Houd je meest Populaire producten op voorraad
Tip 5 van de 8 marketing tips voor de feestdagen is vrij eenvoudig, maar niet minder belangrijk. Het zal je verbazen hoe vaak het gebeurt dat bedrijven populaire producten toch niet voldoende op voorraad blijken te hebben tijdens de feestdagen. Het best verkopende en meest populaire product in je schappen zal je snel afzetten. Dus wees er absoluut zeker van dat het niet opraakt. Je feestdagencampagne eindigt rampzalig als je je klanten een e-mail moet sturen en moet uitleggen dat je het product niet meer op voorraad hebt dat ze zojuist bij jou hebben gekocht!
Verdubbel daarom je voorraad en gebruik de voorraadnummers om een gevoel van urgentie te creëren.
Tip 6: Bundel producten!
Breng je webshop of winkel naar een hoger niveau door producten te bundelen. Overweeg het bundelen van enkele van je meest populaire items. In het onderstaande voorbeeld kan je zien hoe Coolblue bijvoorbeeld items bundelt en daarbij een korting aanbiedt van 5%:
Wat is het voordeel?
Je laat klanten met deze strategie makkelijk meer betalen dan dat ze oorspronkelijk gedacht hadden. Bundel daarom producten en geef hierop een korting, zodat de klant het ziet als een “koopje”.
Ja kan ook pakketjes creëren niet zo zeer als aanvulling (een geheugenkaart bij een camera), maar als compleet pakket gericht op een bepaalde doelgroep zoals mannen. Ook een compleet pakket met een bepaald thema of artikelen die bij elkaar passen zijn goede mogelijkheden. Denk aan een parfum bij hetzelfde merk bodylotion, zeepjes bij handdoeken of een kookboek bij voedingsmiddelen.
Extra tip: bied gratis verzendkosten aan bij gebundelde producten. Dit zorgt bij klanten voor een hogere waardebepaling van het product!
Tip 7: Zorg voor een feestelijke uitstraling
De fysieke winkels kunnen tijdens de feestdagen de winkels uitbundig gaan versieren met een Sinterklaas of Kerst thema. Versier bijvoorbeeld een grote kerstboom of richt een hoekje in met pepernoten, de zak van sinterklaas en een aantal ingepakte “nep”–cadeautjes.
Ook voor een webshop kan je deze strategie inzetten om bezoekers in de feestdagenstemming te brengen en zo de verkoop te stimuleren. Kleed je website feestelijk aan met mooie afbeeldingen en banners en doe dit vooral ook op je andere kanalen! Plaats op Facebook bijvoorbeeld een omslagfoto in “feestdagenstijl” en gebruik deze stijl ook voor je nieuwsbrief banner en voor de achtergrond van je advertenties. Hier creëer je namelijk herkenbaarheid mee voor de potentiële klanten.
Tip 8: Gebruik PPC zoekwoorden
PPC-marketing (Pay-per-click) via Google Ads en Bing Ads is een zeer belangrijke inkomstenstroom voor veel kleine bedrijven. Tijdens de feestdagen zal je achterblijven als je de zoekwoorden en biedingen niet aanpast.
Bekijk daarom de Google Trends en kijk welke zoekwoorden gerelateerd aan jouw producten, in november en december pieken. Als jij je op het juiste moment op deze zoekwoorden gaat richten dan krijg jij relevante en goede advertenties, voordat de kosten helemaal omhoog schieten!
Vergeet echter niet dat een goede PPC-campagne sterk afhankelijk is van solide onderzoek en testen!
Dit waren alle 8 online marketing tips voor de feestdagen! Heb je vragen of opmerkingen? Plaats deze onder de blog een reactie of stuur mij een berichtje. Ik wens je veel succes met de implementatie. Hulp nodig? Lees hieronder dan verder.
Marketing hulp nodig?
Ben je nog niet helemaal klaar voor de feestdagen, maar wil je wel graag mee profiteren en dus je marketingcampagnes optimaal gaan inzetten? CS Digital Support kan je ondersteunen bij de online marketingactiviteiten. Als Freelancer kan ik je helpen bij het bedenken van een marketingstrategie, het uitvoeren van campagnes op Social Media of het schrijven van teksten. Daarbij ben ik de hele maand december beschikbaar!
Vul onderstaand contactformulier in en ik neem zo spoedig mogelijk contact met je op!